pondělí 10. prosince 2012

Bux, Luxor a cesta do záhuby

Před časem se objevily informace o tom, že Euromedia Group, jedna z větších firem (dnes už určitě ne největší), podnikajících na českém trhu s knihami, prodává řetězec maloobchodních prodejen Bux. Zájemcem o velkoplošné prodejny v nákupním střediscích prý není nikdo jiný než Luxor, se kterým Euromedii pojí vcelku zajímavá minulost. Ale o tom jindy.

Nebudu říkat, kdy a jestli vůbec se prodejny Buxu stanou součástí Luxoru, kdo se v branži aspoň okrajově pohybuje, už ví své. Dovolím si ale malou spekulaci - jak to bude vypadat, pokud síť kamenných prodejen přejde pod Luxor a internetové knihkupectví bux.cz zůstane Euromedii a funkční?

Bude to v lednu 2013 takhle?

Neoluxor přebírá 20 prodejen ve velkých městech a velkých nákupních centrech - do náruče mu spadnou nejen zákazníci ze spádových oblastí, kteří se do nových obchodů (ano, nových, většina prodejen je otevřena necelý rok) stále ještě jen učí chodit, ale i výdejní místa pro vlastní internetový obchod. Po rebrandingu spustí Luxor v únoru masivní kampaň. Zákazníci, pro které mohl být kamenný bux vstupní cestou na bux internetový, budou nahnáni na neoluxor. Tak už to chodí.

Euromedia? Té zůstává e-shop, ve kterém nakupují členové Knižního klubu a "běžní zákazníci", o které bux zápasí na saturovaném trhu. Jakými zbraněmi?
  • E-shopem, který vizuálně připomíná "kašpárka", splácaného ze všech možných barev a kde není zcela jasné, jestli jsem člen Knižního klubu s jeho povinnostmi nebo zákazník, který má jedinou povinnost - v případě nespokojenosti jít nakoupit jinam. 
  • Nefungující komunikací - stačí si prolistovat hodnocení zákazníků na Heuréce. A ještě recenze
  • Dumpingovými cenami. Knihy v předprodeji - sleva 30% plošně (ještě v květnu 2012 maximálně 25 %). Knižní novinky - První týden sleva 27 % - ještě v květnu maximálně 20%. 
  • Banerovou obsahovou PPC kampaní, kde hlavní claim říká - Levněji knihy nenajdete. 
  • Stránkou na e-shopu, která ohromuje slevami - tu 62 %, tu 98 %. A laciné triky, které jako kdyby vypadly z marketingových učebnic starých 15 let.
Internetový bux bude mít po Novém roce, pokud bude síť maloobchodních prodejen skutečně prodána Luxoru a pokud e-shop nebude součástí prodeje, co dělat, aby se udržel nad vodou. Ztratí cenná výdejní místa ve vlastních prodejnách, která získá přímá konkurence, a ztratí zákazníky, kteří hledají dobré služby a rychlé dodání a nejdou jen po nízké ceně, která se na buxu stala jedinou strategií, protože to jinak neumí a okamžitý "zisk" je jediným cílem. Po nás potopa.

Přitom bude mít bux v lednu 2013 štěstí v tom, že i nadále bude mít v zádech silnou knižní distribuci, která jej bude zásobovat zbožím za ceny, o kterých může jiným jen zdát - běžný rabat malého knihkupce v knižních distribucích je 30 %. Za tuhle cenu prodává internetový bux knihy v předprodeji. Jeho rabat je někde úplně jinde. Tak už to chodí.

Zpět na začátek

Euromedia se zbavuje jedné ze svých "divizí". Rozhodla se, že nepotřebuje kamenný maloobchod, tu část, kterou vždycky uměla a které českým fanouškům knih přinesla nový koncept velkoplošných knihkupectví, kde bylo místo na dětský koutek, kavárnu i na sortiment šikovných rukou. Internetový obchod, tedy to, co nikdy neuměla a neumí, protože se neumí dívat na obchod novýma očima, si možná ponechá. Možná ne.

Dozvíme se to na začátku roku 2013.

Jen pro úplnost, měl jsem s Euromedií tu čest spolupracovat téměř dva roky - výše napsané není nic osobního vůči nikomu z tehdejších ani současných zaměstnanců. 

3 komentáře:

  1. Přeji hezký den, absolutní souhlas. Jako provozovatel několika eshop knihkupectví sleduji zvláštní chování pemic, euromedia e-shopů. Dumpingové ceny atd...

    OdpovědětVymazat
  2. Ferda (zdravím tě!), Michal - přitom to jde i jinak - třeba ten Luxor je příkladem. Nebo Kosmas - ten má za sebou přitom taky distribuci a mohl by zvesela podrážet ceny.

    OdpovědětVymazat